Quito !

Het is 19u en ben net op mijn kamer na alweer een lange dag in CIBE. Vandaag heeft mijn begeleider ook gezegd dat ik niet zal rondgeraken  en dus thuis zal moeten verder werken. Allemaal goed en wel, maar de data staan hier op de computer van de GC-MS dus ik moet deze week zorgen dat ik nog alle gegevens kan verzamelen. Dat betekent dus nog harder werken dan normaal. Maar, de resultaten zien er wel al een heel pak beter uit! Ik ben toch wel opgelucht! We hebben duidelijk verschillende componenten bij de verschillende bonen en die zijn verantwoordelijk voor de smaak! SUPER! Voor de presentatie vrijdag heb ik wel echt stress. De directrice komt ook luisteren.. Fingers crossed.

Image

Vrijdag hadden we vrij doordat het Goede Vrijdag was.dus vertrokken we donderdagavond naar Quito. Het was minstens 8uur rijden, dus namen we de nachtbus. Wat een soep was me dat in de terminal. Normaal rijden er wel zeker 5 maatschappijen naar Quito, nu slechts 1. En die hadden geen bus. Ze moesten dus eerst nog ergens een bus gaan zoeken vooraleer we konden vertrekken.Uiteindelijk kwam dat in orde en vertrokken we rond 22u15 naar Quito.
Het was een schommelende rit, ik kan er geen ander woord voor geven. Slapen, dat ging niet, dus toegekomen in Quito was ik wel geradbraakt. We namen een taxi naar El Cafecito. We hadden in Cuenca daar geslapen, dus dachten we waarom in Quito ook niet. Goedkoop en gezellig. Hier zelfs nog gezelliger dan in Cuenca en we hadden ook meer plaats op de kamer en wel 3 douchen waar we konden douchen.

Image

Na ons gerief afgezet te hebben en een stevig ontbijtje, vertrokken we op ronde. Eerst naar de toeristische dienst achter een kaart van Quito en dan naar het historische centrum. Dat was wel verder dan gedacht, maar een stevige wandeling kan geen kwaad.
In het centrum volgden we de wandelroute van de reisgids. Deze bracht je langs de hoogtepunten in de oude stad, juist wat we nodig hadden. Image

We passeerden een groot aantal kerken, maar het hoogtepunt was toch wel de kathedraal. Een prachtig gebouw! Aan de buitenkant dan toch, want vanbinnen viel dit wat tegen.

Image

Rond de kathedraal waren ook enorm veel mensen verzamel. Dit had met Goede Vrijdag te maken en blijkbaar zou er een stoet zijn. Wachtende op de stoet gingen we de kathedraal binnen. Daar waren ze bezig met Jezus aan het kruis te hangen (ook in Santa Domingo waren ze dat aan het doen). De mensen zijn hier nog zeer katholiek en dat was merkbaar in en rond de kathedraal, wat een massa volk. Verder gaande op onze route kwamen we plots de processie tegen.
Duizenden mensen in paarse gewaden en hun gezicht bedekt. Tussen deze mensen liepen allemaal mannen als Jezus gekleed en een kruis dragende op hun rug.

Image

Echt vreselijk om te zien! Zeker op het moment dat er ook een kleine jongen van misschien een jaar of 8 passeerde met ook zo’n kruis op zijn rug. Koude rillingen kreeg ik er van. Ik snap niet dat een God zoiets van mensen kan verlangen, wat een wrede God moet dit wel niet zijn. Mensen zo laten afzien, zichzelf zo laten pijnigen, en waarom omdat ze iets verkeerds gedaan hebben. De vraag is dan nog wat ze verkeerd gedaan hebben.. Echt ik gruwelde ervan.. Het beeld zal niet snel voor mijn ogen verdwijnen. De volgende foto’s spreken wel voor zich.

ImageImageImageImageImageImage

Brr, 1 woord vreselijk. Daartussen liepen dan ook oudere vrouwen die aan het wenen waren echt iets heel vreemds, maar ook muziek ertussen dat om de sfeer misschien toch wat op te beuren.

Na dit gezien te hebben zetten we onze tocht verder in het oude gedeelte. Overal krioelde het van het volk.. Soms konden we bijna niet passeren.

Image

Onderweg moesten we nog eventjes meespelen in een film ook. Aleja gewoon voorbijgangers spelen die naar de jongeren keken die naar beneden kwamen geklauterd. Het was nog wel grappig, maar zeker niet spectaculair.
Na een stevige wandeling was het tijd voor iets te eten en daarna onze tocht verder te zetten richting het hostel. Eigenlijk gingen we nog iets doen, maar we waren beiden veel te moe. Vandaar dat we besloten om gewoon in het hostel nog een mojito te drinken en ik nog een warme chocomelk voor het slapen! Want amai het is koud in Quito ’s avonds!

Image

De volgende morgen werd ik wakker en lag er plots nog iemand op onze kamer. Ik had die helemaal niet horen binnenkomen. Het grappige was dat het ook een Belg was.
Allen samen vertrokken we naar El Mitad del Mundo ( de evenaar). Eerst met de Metrobus naar Ofelia het Noord-station en dan van daar een bus naar de evenaar. Ja het was wel de moeite, geef toe wie kan er nu zeggen dat hij al op de evenaar heeft gestaan.. NIet veel mensen dat is juist EN er zijn ook maar 4 plaatsten ter wereld waar je ernaar toe kan! Ja blij dat ik dit gedaan heb !

ImageImage

Nadien gingen we nog naar de krater van een vulkaan kijken ‘Pululahua’. We boekten de trip bij een lokale man die er stond. En we dachten dus dat we met de bus gingen. Niet dus.. Er kwam een wankelig autootje aangereden en daar mochten we instappen. Maar man, de gids was fantastisch! zo’n oud ventje die waarschijnlijk een centje bijverdiende, maar hij kon heel geboeid vertellen en het beste van al! Ik verstond het zo goed als allemaal! Gisteren heb ik ook nog een compliment gekregen op mijn Spaans! Ben toch blij dat het al redelijk vlot gaat!

Image

Er wonen nog steeds 30 familieis in de krater. De vulkaan is nog actief daarom slapen slechts 10 van hen in hun huis. De andere 20 families gaan hogerop slapen.. In het dal hebben ze thermische bronnen en hebben ze dus natuurlijk warm water. Er wordt enkel maïs gekweekt in het dal. Het was echt een prachtig zicht! Vooral met de opkomende nevel dan die boven het dal hing.

Image

Nadien keerden we terug naar Quito en brachten we nog een bezoekje aan de botanische tuin.
’s Avonds maakten we nog kennis met een Frans meisje, dat is het leuke aan hostels, al de verschillende mensen. Ik kijk al terug uit naar deze zomer! Dat mis ik hier wel een beetje het echte sociale aspect. In het labo zit ik vaak alleen achter de computer en dat is wel eenzaam, maar deze zomer ga ik die schade helemaal terug inhalen!

Zondag besloten we vroeg op te staan. We moesten immers nog terug naar Guayaquil en wouden graag ten laatste de bus om 13u30 nemen.We vertrokken rond 7u naar de teleferiek. Tegen 8u15 waren we aangekomen en namen we de kabellift naar boven.Image

Het uitzicht was echt prachtig! Geen idee dat Quito zo groot was. Onder een laagje sneeuw zagen we ook de vulkaar Cotopaxi. Echt adembenemend. één van de mooiste dingen die ik al in mijn leven gezien heb! Kijk gewoon naar de foto’s en je zal het wel snappen!

ImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImage

 

Nadien keerden we terug om een bus te gaan zoeken. Ook hier was het weer de hel om er te geraken, maar uiteindelijk toch een bus gevonden.  Tegen 23u30 waren we dan terug in de kamer! En guess what, ja inderdaad tijd om terug te werken. Tot 2u30 ben ik nog bezig geweest met data. En deze morgen om 7u ging de wekker alweer.

Het wordt nog een lange zware laatste week, maar daarna neem ik 10 dagen vakantie. Ik vind van mezelf dat ik dat wel verdien, terug in Belgie is het immers direct werken geblazen, de vraag is dus nog maar, wanneer gaan we die thesis schrijven!

Nu alvast nog een paar uurtjes zoet met data! Hiep hoi! De cijfertjes draaien hier alweer voor mijn ogen! :p Maar alles voor het goede doel natuurlijk!

Ciao! xx

2 Comments

  1. Ik lees nog altijd met veel plezier je verslag en de mooie beelden die erbij staan. Good luck nog!

Geef een reactie

