Kou, inca’s, echte Ecuadorianen, stoverij, wafels en ja 2 verschillende oorbellen!

Vrijdag was toch echt mijn dagje niet. Na het in mijn vinger snijden, heb ik de dringendste samples afgewerkt en ben ik naar huis vertrokken. Ik voelde me echt niet goed. Hoofdpijn, mijn ogen die pijn deden, ik denk dat al het computerwerk hier soms wel zijn tol eist. Daarenboven vond ik mijn gsm niet meer. Een uur heb ik gezocht, mensen in het labo gevraagd of hij daar nog lag, tot ik hem eindelijk onder een stapel spullen vond.
Een pilletje tegen de hoofdpijn, de valies gepakt en klaar om naar Cuenca te vertrekken. Blijkbaar was ik er zo met mijn hoofd niet bij vrijdag en ik vertrok met 2 verschillende oorbellen (pas zaterdagavond rond 20u had ik door dat ik er 2 verschillende aanhad.)

Patricia bracht ons naar het busstation en met een minibusje vertrokken we richting Cuenca.
Image

Na 3u heen en weer slingeren op de weg, waren we in Cuenca. En brrr koud zeg, we kwamen van 35 graden en hier was het slechts 15 graden, groot verschil toch wel voor ons! Wat gaat dat geven, terug in België..

Image

Aangekomen in Cuenca vroegen we een taxi om ons naar een hostel te brengen. We hadden zelf een beetje gezocht, en ik had er eentje gevonden voor maar 7 dollar per nacht. ‘El cafecito’. De taxi bracht ons erheen. Bij het inslaan van de straat, zag ik plots een pakje frieten op de deur staan. En Loeka zei, maar kijk daar staat stoofvlees in het Nederlands. Wij al keiblij, want dat betekende waarschijnlijk eens Belgisch eten!  Daarenboven was ons hostel nog eens in dezelfde straat ook!
We gingen vlug vragen voor een kamer. We kregen kamer 3, samen met nog 2 andere trekkers. Dikke dekens lagen klaar voor ons, dus perfect!
Ons gerief droppen en hopla richting de stoverij! En inderdaad, de man was van België en had net sinds december dit kleine restaurantje geopend. Vol enthousiasme bestelden we frietjes met stoverij! En amai lekker! Echt niet zo lekker als de stoverij van mama, maar wel het komt in de buurt! Man,dat smaakte!

Image

De man vertelde ons ook, dat er nog een ander Belg was die wafels verkocht! Oh amai, ik dacht dat ik droomde! Zaterdag gingen we die zeker eens opzoeken!

Na de frietjes dronken we nog een cocktail in ons hostel en dan was het tijd voor bed. Jammer genoeg, dacht de rest van het hostel daar anders over! Heel veel lawaai, dus een korte nacht!

En vanaf 6uur ’s morgens begon de klok te luiden! Echt een korte nacht dus!
Eens we wakker waren, maakten we kennis met onze ‘roommates’. De één was van Roemenië en de ander van Canada. De één kwam van boven en ging naar beneden, de ander kwam van onder en ging naar boven.

WIj namen de taxi naar de therminal en vertrokken richting Ingapirca. Een oud incadorp niet zo ver van Cuenca.

Image

Na 2uur op de bus kwamen we aan. We hadden anderhalf uur voor de bus terug vertrok. Iedereen ging mee met een gids, maar Loeka en ik vonden dat we dat perfect op ons eigen konden doen. En dat was ook zo, de andere moesten lopen om terug op de bus te geraken, en wij konden nog op het gemak een ijsje eten, een chocomelkske drinken en dat zonder enige stress.
De ruïnes waren wel mooi! Zeker de moeite om eens gezien te hebben en voor ons alweer een plekje dat we in Ecuador bezocht hebben!

Image

Op weg naar Ingapirca en terug heb ik wel een paar keer voor mijn leven gevreesd! Amai, pff, ik dacht dat de bus ging kantelen. Echt centimeters had hij maar over of we zaten in de gracht. Overal waren ze aan het werken en ze hadden precies niet echt rekening gehouden dat er nog bussen doormoesten.

Het landschap en de bevolking is hier echt totaal anders dan in Guayaquil. Hier zijn het de Ecuadorianen zoals wij ze ons voorstellen. Met hun lang zwart gevlochten haar, hun hoedjes en hun typische kledij!

Image

Na de terugrit namen we de taxi naar de artisanale markt. Maar brr, het was echt ijskoud. Al ronddwalend in Cuenca kwamen we plots in de groenten-en fruitmarkt en de vleesmarkt! Groenten en fruit, geen probleem, maar dat vlees.. Bah, dat zag er echt niet uit. Niets is ook gekoeld en alles hangt en ligt daar maar! Niet voor mij.

Na deze bijzondere ervaring besloten we op zoek te gaan naar de Belgische waffels! En het was een ferme zoektocht! Eigenlijk lag dit helemaal de andere kant van Cuenca. En in een park : Pumapungo! Na zeker een uur zoeken, hadden we het bijna opgegeven, maar eindelijk vonden we toch waar we moesten zijn!
En we hadden geluk, heel veel geluk, want Jan, de eigenaar had nog net 2 wafels over! Stel je voor dat we daar waren gekomen en geen wafels meer hadden, ik denk dat ik zot zou geworden zijn!

Image

Ja inderdaad, jullie denken nu, hmm dat ziet er lekker uit! En het ziet er niet enkel superlekker uit! Het is ook echt superlekker! JUMMIE! De eigenaar, was ook echt een hele vriendelijke man! Heel joviaal, en heel enthousiast! Ja dik in orde!

https://www.facebook.com/wafflesBelgica?ref=ts&fref=ts : liken die wafels op facebook! Hoe meer aandacht ze kunnen krijgen, hoe beter!
En samen met een vriend is hij bier aan het brouwen in Ecuador! We konden niet anders dan zo’n flesje meenemen, dat moet toch immers geproefd worden!

Image

Hij gaf ons ook een adres mee van een goed, betaalbaar restaurant voor ’s avonds, Italiaans!

Loeka en ik gingen even tot rust komen op de kamer, en ondertussen leerden we onze roomies wat beter kennen. Ik vind het wel tof zo slapen in een hostel, je leert andere mensen kennen en echt mensen van over heel de wereld zitten samen!

Mangare, het Italiaanse restaurant, was echt een succes! Inderdaad niet veel geld, maar keilekker eten! Image

Hier had ik trouwens pas door dat ik al 2 dagen met 2 verschillende oorbellen rondloop:/

Terug in het hostel, werden we door onze roomies uitgenodigd om nog iets te gaan drinken! Wel de mojito’s gingen vlot binnen en het was heel tof! Samen met nog wat mensen van over heel de wereld ervaringen uitwisselen en zeggen waar het zeker nog eens de moeite is om naar toe te gaan. Blijkbaar is Colombia een prachtig land en dus zeker nog eens de moeite om naar toe te gaan. Ook alweer een mooi compliment gehad over mijn haar! Tis blijkbaar heel mooi geknipt en ze vinden dat ik daardoor er echt wel als een ‘powerwoman’ uit!

De volgende dag besloten we in Cuenca zelf te blijven. De stad is ook prachtig. we gingen naar de kathedraal. Een prachtige kathedraal, de mis was net bezig. Een groot verschil in vergelijking met de mis bij ons, hier was er muziek en een gitaar en ambiance.

Ik brandde ook 2 kaarsjes. Ik weet dat meme dat graag zou hebben, dus doe ik dat als ik de kans daartoe krijg. Deze was er eentje voor heel de familie, voor pepe en bomma, voor meme en voor alle anderen. Ik had het even moeilijk, toen ik ze aanstak. Op zo’n momenten moet ik steeds weer aan Ruth, Turky en Ellis denken. Alledrie veel te jong en toch is het niet anders. Elke trip dat ik maak neem ik hen mee met mij en zo probeer ik ook mijn ervaringen met hen te delen. Het leven is nu eenmaal niet fair, en te vaak worden we daarmee geconfronteerd.
Ik hoop dat dit jaar onze familie mag gespaard blijven en dat iedereen gezond mag blijven.

IMG_4391

 

Naast de kerk waren een aantal Ecuadorianen typische muziek aan het spelen, met de panfluit. Echt heel opwekkende muziek, muziek waar je direct vrolijk van wordt!( https://www.facebook.com/Lavraxx/posts/10203769838785904?notif_t=like ; dit is de link, waar je het filmpje kan zien!)

Loeka en ik maakten een tour door de stad met de bus! Cuenca is echt wel een mooie stad, heel veel kerken, maar mooi!

IMG_4410

Nadien brachten we nog een bezoekje aan het park, waar we nog een wafel aten!🙂 en een klapke deden!

IMG_4596

Nadien was het tijd voor mij om terug te keren naar Guayaquil!
De bus voor 3u30 minuten, opnieuw met alle bochten, maar wel enorm prachtige landschappen!

Gewoon al doorheen Ecuador rijden met die prachtige landschappen is al een ervaring. Elke dag word ik een beetje mee verliefd op Ecuador!

IMG_4688

Het feit dat er voor mij een spiegel was, met het hoofd van Jezus op, laat nog maar eens merken, hoe gelovig ze hier zijn. Het madammeke naast mij, viel in slaap met haar hoofd tegen mij, hoe schattig!🙂

IMG_4695

Hasta luego!

-L-

IMG_4364

 

 

2 Comments

  1. Hey Laura,

    Het is supertof om je blog te lezen. Het leven lijkt daar echt hemels in Ecuador. Geniet er met volle teugen van en als je terug bent wil ik al jouw verhalen echt wel eens horen.
    Veel plezier daar in Zuid-Amerika🙂

    Groetjes uit België
    Robin

    • Hej!
      TOf dat je mijn blog leest! Echter het leven is hier niet altijd hemels! Gisteren zowaar een echte rotdag!
      En zeker, als ik terugben gaan we samen een pint, of liever een cocktailke gaan drinken!

      Ciao!

      Laura

Geef een reactie

