That smell, you’ve got to love it!

De afgelopen 2 dagen ruiken mijn handen enkel nog naar cacaobonen. Welliswaar niet de chocolade geur, maar de geur tijdens de fermentatie. De eerste keer dat ik die rook, enkele weken terug, dacht ik bah! Maar nu ben ik er gewoon verzot van, die geur ga ik kunnen onderscheiden van eender welke geur.
Gisteren kwam ik binnen in de serre en ik rook de fermentatiegeuren en spontaan deed ik een vreugdedansje, want dit wil natuurlijk zeggen dat de fermentatie aan het lukken is!!

Image

In de serre is het echt bakken! Ik ben er nog geen 10 minuten binnen en het zweet stroomt van mijn lichaam! Een goedkope sauna zou je kunnen zeggen! Ik heb dan ook steeds extra kledij mee naar het werk, zodat ik na het bezoek aan mijn 7 kleine vriendjes van kledij kan wisselen. 
De temperatuur meten in de serre is nogal handig, maar gelukkig gaf mama mij een koortsthermometer mee (voor als ik de symptomen van malaria zou hebben) en die gebruik ik om te temperatuur van mijn cacaoboontjes te meten! Probleem, hij gaat niet hoger dan 43°C, want ja iemand met 43 graden koorts, dat kan niet gezond zijn! 

Image

Morgen ga ik de eerste bonen opensnijden. Eens ze volledig paars zien aan de binnenkant, weet ik dat ze ok zijn en dat de fermentatie gedaan is, dan gaan ze mogen drogen! In de zon! En dan gaat de lekkere chocoladegeur ontstaan. Jammer dat je een geur niet kan vastleggen op een foto, het zou anders fenomenaal zijn!

Image

Morgen is het zaterdag, maar toch moet er gewerkt worden. Het zijn deze week al lange dagen geweest. Woensdag heb ik van 8u30 tot 19u gewerkt en vandaag zal het ook tot 19u worden. Ik kan al heel de week het toestel niet gebruiken dat ik nodig heb, dus ik moet wachten en heb ondertussen wat achterstallige data ingehaald. Op dit moment heb ik alweer 32 nieuwe samples met nieuwe data, dus ik ben alweer niet meer mee.
Oh ja, ik pak het hoe het komt. Ik verzamel nu elke dag 7 stalen die ik 3 keer moet testen op vluchtige en 3 keer op andere  componenten. Dat betekent 42 stalen per dag, en dat voor een tiental dagen.. Juist ja 420 stalen, volgens mij onmogelijk om in de 6 resterende weken nog allemaal te doen, maar we zullen wel zien, het is zeker een enorm uitdaging! 

Image

Morgen dus werken, maar iedereen moet komen, dusja..
Ik mis hier soms wel het uitgaan, eens een goede fuif. Want we gaan wel veel op café en cocktails gaan drinken en zo, maar eens dansen, zot doen, dat mis ik wel een beetje. Dat is ook wel het verschil met mijn werk in de zomer, daar is dat elke dag zo. Dan misschien net iets te veel..🙂 Oh ja, eens ik thuis ben zijn het kasseifeesten de hele week, dus ik zal mijn schade kunnen inhalen!

Gisteren zijn we nog met Oscar iets gaan eten naar Cocolon. Typisch Ecuadoriaans eten, niet slecht, maar mijn maag vond het precies niet zo geslaagd. Daarna nog een Pina Colada gaan drinken en dan was het alweer bedtijd. De tijd vliegt hier echt. Volgende week zit ik al in de helft. Soms wou ik dat de tijd even stil stond, maar jammer genoeg gaat dat niet.

Image

Ondanks het vele werk, voel ik me hier wel goed. Geapprecieerd vooral. Ik had het in België moeilijk met de term vrienden, maar hier heb ik het woord herontdekt.

‘Mijn vrienden’ hier in het lab zouden echt alles doen voor mij. En we hebben heel veel fun samen. Ik met mijn Espanglish en zij met hun Espanglish, het is grappig en het levert grappig momenten op. Woensdag wou Cristina relationship zeggen en in plaats daarvan zei ze ‘Romantic Position’. Ik kwam niet meer bij. Vooral doordat samen slapen voor het huwelijk hier nog steeds een taboe is. Echt een grappig moment.

Ondertussen is het hier ook overal een beetje stressen geblazen. In juni is er hier een heel belangrijk congres, dat door het CIBE georganiseerd wordt. Iedereen heeft deadlines voor zijn onderwerp in te dienen en zo , dus het is wel een beetje druk. Mijn data zullen er ook voorgesteld worden, toch wel een beetje een eer, dat mijn naam ook zal prijken op één van de powerpoints. Andres zal ze voorstellen, nog maar eens een reden te meer dat ik moet zorgen dat mijn project slaagt. Enkel meer en meer motivatie geeft mij dit!

Zo, dit was even een korte pauze tussen mijn data door, nu kruip ik terug met mijn kopje koffie achter mijn computer!

Hasta luego! 

Beso!

Laura

Image

2 Comments

  1. altijd heel fijn om je blog te lezen!!
    Goe bezig zo te zien!

    Véééééél succes nog!🙂

Geef een reactie

