Fermenteren, fermenteren, wie zijn best doet zal het leren!

Back to the basics. Dat is wat ik hier nu aan het doen ben! Gisteren ben ik mijn eigen kleine fermentatieproject gestart. Andres had CCN51 meegebracht van thuis.

ImageOp ESPOL heeft het CIBE hier ook enkele bomen geplant. Samen met Ronald, Jhonny, Dr.José en Andres reden we naar daar. Een oase van rust op een superdrukke campus! Jammer dat ik de plek nooit zelf zal vinden, anders ging ik  naar daar om te ontstressen. Op die plaats hebben ze Criollo en Forastero geplant. Er hingen heel wat rijpe vruchten aan dus mochten we er een aantal meenemen om ook te fermenteren.

Image

Naast cacao zijn ze ook mais, bananen en koffie aan het planten! De koffieplanten zien er echt heel goed uit, ze hebben prachtige glanzende groene bladeren. Voor mij was dat alweer iets nieuws. Ik had immers nog nooit een koffieplant gezien!

IMG_3080

Terug in het labo gingen Andres en ik aan de slag. We gebruikten de plastieken doosjes als fermentatievat. Onderaan prikten we er eerst voldoende gaatjes in, zodat al het vocht tijdens de fermentatie eruit kan.
Vervolgens brachten we de bonen in de doosjes en mengden goed. Onder andere de bacteriën op onze handen zorgen dat de fermentatie gestart kan worden.
De bakjes sloten we vervolgens af, met een stuk geweven zak. En ze staan in een serre waar het zeker 45 graden is! Ik ben benieuwd naar het resultaat. Elke dag ga ik een staal nemen om te zien hoe ze evolueren!
Het mag dan maar allemaal mini-mini zijn, het is toch heel belangrijk! En ik ben dolenthousiast!

IMG_3135

Vandaag heeft José zelfs nog een aantal andere varianten meegebracht, dus die ga ik nu fermenteren.

We zitten hier al van 10u deze morgen zonder water.. Kun je het u voorstellen, geen water in het labo, dus je kan nietsafwassen. Met andere woorden, werken wordt alweer uitgesteld, gelukkig heb ik mijn data, waar ik nog wel een aantal dagen mee zoet ben! Zeker als er steeds nieuwe bijkomt.

Zoals jullie wel lezen verloopt alles hier wel ok! Soms moet ik hier een beetje pushen, maar ze doen het uiteindelijk wel allemaal! Het zijn schatjes!🙂

I’m ready for another round of fermentation! See you! x

Geef een reactie

