Living the Ecuadorian way! (14/2)

Valentijnsdag! Amai en ik heb het geweten hier in Eucador. Hier gaan ze daar ferm in op. Overal versiering overal meisjes die een roos of een ballon gekregen hebben, zotjes.

Voor mij was het weer tijd om het veld in te gaan. Samen met Johnny, Ronald en Dokter Daynet vertrokken we richting een kleine boerderij. Onderweg nog ontbijten en veel Spaans praten. Aangezien zij alledrie niet zo goed Engels kunnen was dat een goeie oefening voor mij. Ze lachen soms wel eens, maar geef toe, als wij iemand horen klungelen in het Nederlands zullen we ook wel eens lachen!

Op weg moesten we de rivier oversteken, ik voel me hier soms echt letterlijk in de jungle. Met de jeep doorheen het water en onze chauffeur vond het tof om gewoon in het midden te stoppen. Ik dacht echt dat we vast zaten, maar toen ik zijn gezicht zag wist ik wel beter. Als ze me ook maar kunnen plagen he! Niets leuker dan het meisje dat nauwelijks Spaans spreekt een beetje te plagen.

Image
De boerderij lag, zoals alle vorige plantages, heel afgelegen. Maar ze had wel iets iddylisch, echt mooi. De man en vrouw waren ook heel vriendelijk, ze boden ons zelfs de lunch aan. Op deze boerderij kweken ze naast de nationale cacoa ook de CCN51. Dat is de gekloonde cacao. Voor het eerst kon ik die nu ook eens zien en er is een groot verschil tussen beide. Alleen al als je het deksel tijdens het fermentatieproces opheft ruik je het verschil, bah echt het stinkt nog meer dan de andere.

Image

Na een rondleiding op de boerderij en het nemen van een aantal stalen van schimmels die op de bomen groeiden kregen we de lunch. Eerst moesten we van een zelf gebrouwen drankje proeven. Het was fruit (ik weet de naam niet meer) waar wat suiker bijgedaan was en dat lieten ze gedurende 2 jaar fermenteren. AMAI, zo straf, hoeveel procent alcohol daarin zat weet ik niet, maar het zal niet weinig geweest zijn.

Alweer een lange dag, maar zo tof. Hoe meer ik van cacao te weten kom, hoe toffer ik het vind.

Deze avond had Gabriella haar mama Mexicaans voor ons gemaakt. Heel lekker en supervriendelijk toch allemaal! Samen met haar vrienden dan nog wat gekletst! Maar dan in het bedje, want morgen naar Montanita.

O ja, klein detail, het regende hier zonet binnen in mijn kamer.. Mijn valiezen en spullen allemaal moeten opruimen want anders waren ze kletsnat.. Water loopt hier gewoon over de stopcontacten.. En donderen en bliksemen.. Really living the Ecuadorian way!

Laura x

Geef een reactie

