IMG_1629

Ecuador, cocoa : best decision EVER!

IMG_1576

De keuze maken voor mijn stage, was niet zo eenvoudig. Maar op dit moment was het de beste keuze ooit! Vandaag ben ik terug op bezoek geweest in een cacaoplantage. Het was een hele rit daarheen. Van de autosnelweg plots een zandwegel in, even een jeepsafari tot aan de plantage! Een plantage van maar liefst 1000 hectare groot ; Hacienda Victoria. Ze bestaat nu bijna 5 jaar en hier proberen ze de nationale cacoa terug op te waarderen, door te bewijzen dat deze ook veel opbrengt. Deze cacao heeft de beste kwaliteit, maar produceert niet zo veel als de cloon CCN51.
De baas van het bedrijf, Andres, gaf ons een volledige rondleiding over zijn terrein.

Eerst bezochten we de ‘nursery’ . Hier planten ze de kleine cacoplantjes in zakken. Op deze manier kunnen ze verder ontwikkelen tot planten die uitgeplant kunnen worden.

Deze planten worden over het volledige terrein verspreid. Op dit moment zijn ze duizenden planten aan het kweken die over heel Ecuador zullen geplant worden.
We kregen van Andres een hele tocht door de plantage. Het mooie is dat er naast cacaobomen ook bananenbomen, kokosnootbomen, appelsienbomen, papajabomen en noem maar op staan. Dit gebied was vroeger bos, maar in Guayaquil heeft eens een hevige brand gewoed, waardoor alle huizen vernietigd waren. Als gevolg hiervan hebben ze dit bos gerooid om huizen te bouwen. Met dit project proberen ze ook de biodiversiteit een beetje terug te brengen, zo zijn er al meer dan 200 verschillende soorten vogels waargenomen op de plantages.

IMG_1629

Samen met Byron, Jeno, Andres en the chief doorkruisten we heel de plantages. Soms bleven we al eens steken in de modder, maar de 4 maal 4 zorgde dan wel weer dat het opgelost was🙂

Opnieuw kreeg ik ook het fermentatieproces te zien. Ze werken hier op een gelijkaardige manier als in het vorige bedrijf. Al passen ze hier soms ook toe dat ze eerst de bonen een paar uur drogen vooraleer ze ze gaan fermenteren. De man die mij alles uitlegde was echt een schatje. Hij was wel 60 jaar oud, maar was fantastisch. Zijn humor en de manier waarop hij sprak, schitterend. Hij vond ook dat ik bij hen moest komen werken, want op het veld ging ik veel meer leren dan in het labo.

Ik kreeg ook de kans om een verse cacaoboon te proeven (vreselijke smaak, de geur die vrijkomt in de fermentatie is hetzelfde als de smaak in je mond) en ook een gedroogde boon (net of je eet chocolade!).
Opnieuw hadden ze heel veel interesse in mijn project. Als ze hier ook een goede manier vinden om bonen te kwalificeren zullen ze kunnen bewijzen dat de kwaliteit van de nationale cacao zo goed is. De baas bood me zelfs een job aan, ze zoeken een verantwoordelijke voor hun lab, als ik geïnteresseerd was moest ik maar iets laten weten! :p

Na een rondleiding van 3uur en het proeven van divers fruit zat het er op. Echt een fantastische plantage en ze doen mooie dingen voor hun werknemers. Er werkt zo’n 150 man die 3 keer per dag eten krijgen en op het bedrijf is een dokter, tandarts enz. aanwezig. Opnieuw is dit een bedrijf dat plaatselijke mensen een kans op een beter leven kan geven, als ze nu ook eerlijke prijzen voor hun producten kunnen krijgen zou dit helemaal mooi zijn.
De verantwoordelijke van Callebaut kwam alvast hier een paar samples nemen, maar duimen dus dat het voor hen ok is, en wie weet horen we dan nog wel van de Ecuadoriaanse cacao.

Na de toffe voormiddag gingen we met z’n allen eerst nog iets eten. Kip met rijst voor mij, want al de rest zijn maar vreemde dingen. Alhoewel, empanadas vind ik helemaal super. Gisteren op het CIBE lieten ze het mij proeven en jummie, I like!

Terug op het CIBE werden al onze stalen ingevrozen. Ik voel me echt al een beetje thuis in het labo, iedereen is supervriendelijk en helpt je als je iets nodig hebt. Het toffe is dat het hier allemaal heel jonge mensen zijn (tussen 20 en 30) en dat zorgt dat de sfeer zo goed zit. Al ga ik wel een beetje aan mijn snelheid moeten werken. Gisteren heb ik een paar mensen geholpen met wat labowerk en ik kreeg 2 keer de opmerking dat ik wel heel snel gedaan had.. Ik moet nog wat aan het Ecuadoriaanse tempo werken, maar dan komt alles zeker goed.

Ik heb het hier echt naar mijn zin. En het feit dat alles zo goed loopt en ik met iedereen goed overweg kan draagt daar heel veel aan bij!

Deze avond zijn we nog naar het concert van Kerly haar broer gaan luisteren. Haar broer speelt viool samen met nog een paar anderen. Het was wel mooi, maar duurde een beetje lang!

Alweer een hele drukke dag! Morgen komen ze mij om 6u20 alweer halen. We gaan opnieuw een paar bedrijven bezoeken, want ik heb nog wat samples nodig, but I likeeee!🙂

Buenos noches!

Laura

2 Comments

    • Oh zie dit nu pas! Het is hier idd echt super!
      Mijn eerste echt week in het labo zit er bijna op, en echt top! Mijn Spaans is er ook op vooruit aant gaan ze😀
      Groetjes aan Norbert!

Geef een reactie

