COCOA EVERYWHERE!

Deze  morgen kwamen Andres en zijn chauffeur mij oppikken om half 7. De deur was hier zelfs nog op slot,en ik wou de security agent niet wakker maken. Heel stilletjes ze dan toch maar opengedaan.

We hadden een 4uur durende rit voor de boeg, dus tijd om een beetje kennis te maken. Andres had ik gisteren wel al gezien, maar ik heb gisteren zo veel mensen gezien dat ik het niet goed allemaal meer weet.

Na ongeveer anderhalf uur rijden stopten we voor een ontbijtje. Ik at ‘humita’ een soort van maïs met kaas in, iets vreemd, maar al bij al viel het nog mee. Gecombineerd met een koffietje en ik was terug klaar voor het volgende deel.

Zowel Andres als zijn vriend wisten het ‘Fortalessa del Guayas’ niet zijn. Gevolg : we reden af en toe eens verkeerd en moesten af en toe eens de weg vragen. Maar dat hoort er bij en heeft wel zijn charmes. De rijstijl hier ben ik nog niet gewoon, ik durf dan ook zelf niet te rijden. Pinkers en spiegels worden hier niet gebruikt, als je wil inhalen moet je gewoon keihard trompen.

Tegen 11u kwamen we in Calceta, dat in Manabi gelegen is, aan. Daar stond Julio, de verantwoordelijke van het Fortalessa ons op te wachten. Dit is een cacaoverwerkend bedrijfje. Ze kopen de cacao van de boeren aan een eerlijke prijs, verwerken het en verkopen het dan door aan grotere bedrijven. Julio gaf ons een rondleiding op het bedrijf. Ik zal kort de verschillende stappen eens doorlopen, ik vond het enorm fascinerend en weet nu al dat ik voor altijd in cacao geïnteresseerd zal blijven. (Foto’s op : https://www.facebook.com/media/set/?set=a.279048865578311.1073741831.273667182783146&type=3)

1.De boeren brengen de vers geplukte cacao binnen, deze wordt gewogen en hiervoor worden ze betaald.

2.De cacao wordt verzameld en gedurend 20 uur laten ze ze rusten in een grote bak. Dit is nodig om alle vloeistof eruit te laten lopen. Vroeger deden  ze dit niet en hadden ze achteraf problemen met de smaak.

3.Na deze 20uur worden de bonen in de fermentatiekist gebracht.  In de eerste kist verblijven ze 48uur. In de 2de 24u en in de laatste ook ongeveer 24u

Fermentation4.De bonen mogen de kisten verlaten als de fermentatie gedaan is. Dit wordt nagegaan door de temperatuur te controleren en door de bonen open te snijden. De fermentatie is namelijk pas voltooid als het embryo dood is en dat is zichtbaar doordat de boon dan volledig een paarse kleur heeft. (Ja inderdaad, een cacaoboon in dit stadium ziet paars vanbinnen!)finished fermentation

IMG_1533

5.In de volgende fase moeten de bonen drogen. Dit  duurt 5 tot 8 dagen. Het is belangrijk dat dit lang duurt, aangezien anders het zuur aanwezig blijft. (Tijdens het fermentatieproces ruik je een enorm sterke geur.) Ofwel wordt er gedroogd in open lucht, als dit niet volstaat wordt in een soort van serres gedroogd en als het weer niet meezit wordt op een automatische manier gedroogd.

6.Om na te gaan of de bonen genoeg gedroogd zijn, worden er opnieuw een aantal opengesneden. Zijn ze ok, dan worden ze in zakken gestoken en van elke week wordt een staal genomen.

  1. Kwaliteitscontrole :
  • In een eerste stap gaan ze de bonen rosteren.
  • Vervolgens gaan ze ze verpulveren
  • En dan smelten tot een pasta (duurt ongeveer 14h)
  • Deze pasta wordt in vormen gegoten en dit gaat in de ijskast. Juist ja, ze maken chocolade. Deze zit dan even in de ijskast en wordt vervolgens door een aantal controleurs geproefd. Deze geven er een cijfer aan en zo wordt de kwaliteit bepaald.

In dit laatste wringt het schoentje een beetje, aangezien ze een probleem hebben met de geloofwaardigheid. Daarom hoop ik dat ik de mensen ga kunnen helpen met een methode te vinden, waarin ze slechts een korte test moeten doen, die heel duidelijk weergeeft of de kwaliteit goed is of niet. Julio was alvast enorm geïnteresseerd.

Na ongeveer anderhalf uur vertrokken we, geladen met een paar kilo bonen, terug naar ESPOL.

Voor mij was het een enorm leerijke dag, en ik krijg meer en meer zicht op wat mijn uiteindelijke doel is. Één ding staat vast, als deze methode op punt kan gebracht worden, dan kan dit voor heel veel mensen eindelijk wat meer zekerheid betekenen.

Deze avond dan nog met Gabriella en een paar vrienden even weggeweest. Het lijkt alsof Loeka en ik hier al een paar maanden wonen. Dit weekend  gaan we dan ook naar Montanita. Ik denk dat we hier veel gaan gezien hebben in die 3 maand, juist zoals gehoopt!

Ik ga wat over cacaobonen gaan dromen!

See you !

-L-

Geef een reactie

