Day 53 (21-08)

Om 3u30 opgestaan, lunchpaket opgehaald aan de receptie en klaar om richting Petra te vertrekken. Eerst een busreis van ongeveer anderhalf uur naar Nuweiba. Raar dat we eerst naar daar rijden als je weet dat we dan van Jordanië wegrijden in plaats van ernaartoe te rijden.
In Nuweiba hebben we dan de boot naar Jordanië gepakt. Ale laat ons zeggen in Nuweiba hebben we eerst ons passpoort moeten laten afstempelen omdat we Egypte verlaten, vervolgens op de boot moeten stappen en uiteindelijk konden we vertrekken. We hadden geluk dat we buiten konden zitten want binnen was het vreselijk koud van de airco.

Na ongeveer anderhalf uur varen, tof want we kregen onderweg een croissant en een drankje, kwamen we dan aan in Aqaba. De grootste havenplaats in Jordanië. Je zag al meteen het verschil met Taba, het is er veel toeristischer en dus minder rustig. Eenmaal van de boot moesten we terug een controlepost door om onze stempel voor Jordanië te krijgen. Toen we daar veilig en wel doorgeraakt waren konden we dan de bus op om naar Petra te vertrekken.

Onze Engelstalige gids gaf alvast een woordje uitleg op de bus, hij had tijd om af en toe een grapje te maken zodat het niet saai en langdradig werd. Na een uurtje werd er een sanitaire stop ingelast op een plaats waar we een prachtig uitzicht hadden! Midden in de woestijn, met op de achtergrond enkel kamelen en bedoeuïen tenten. Jordanië is een prachtig land, heeft een prachtige woestijn, de Wadi Rum dessert. Moest de excursie van hieruit mogelijk zijn zou ik die ook nog eens gaan bezoeken, prachtige kleuren en rotsen. Na een pauze van 10 minuten werd het dan tijd om onze trip verder te zetten richting Petra.
Vanuit de bus konden we de vallei al goed bekijken. Het was meteen duidelijk dat Petra enorm groot was en inderdaad de valei is gigantisch. Aangekomen in Petra moesten we allemaal een badge van de organisatie aandoen en vlug vlug de gids volgen naar de ingang. Ik had al van mensen gehoord dat de gids een duracell konijn was, maar nu heb ik met eigen ogen gezien dat het waar is.

Het was wel nodig dat hij zo snel ging want we hadden maar 3u in Petra. 3u was wel kort, maar ja de reis ernaartoe en terug vergt veel tijd natuurlijk. Ook al was het maar 3u, het was prachtig. Door de valei om uiteindelijk de prachtige graftombes te zien opdagen. Ze weten niets van Petra of toch heel weinig er zijn duizenden graven maar slechts van enkelen weten ze wie er begraven ligt.

Na 3u door de prachtige vallei te lopen moesten we terug naar de bus om ons middagmaal te nuttigen. Lekker eten, niets op aan te merken. Na middageten was het dan terug tijd om de bus op te gaan naar de haven. Onderweg nog een sanitaire stop, dan terug paspoortcontrole om een stempel te krijgen om uit Jordanië te gaan en dan de boot op voor een kleine 2 uur.

Aan de haven dan terug paspoortcontrole en opnieuw een stempel voor Egypte en dan met de bus terug naar het hotel. Rond half 10 waren we terug denk ik, vlug nog iets eten en dan op het gemak nog iets drinken met Karel en Mathias om dan na een vermoeiende maar spectaculaire dag te gaan slapen.